• Sila daftarkan terlebih dahulu nickname anda.
  • Dilarang sama sekali menulis perkataan lucah ataupun berbaur agama dan politik di chat room ini.
  • Semua chatters diminta menghormati antara satu sama lain. Bersatu teguh, bercerai roboh.
  • AMARAN: Chatroom ini bukan medan untuk memperbesarkan isu-isu kecil mahupun provokasi.
  • Sebarang pengiklanan atau promosi yang tidak wajar atau tidak berkenaan juga adalah dilarang!
  • Nickname Stacy di Chatroom ini ialah Akustacyaf6

7 Mac 2009

STACY DI HARIAN METRO 7 MAC 2009

STACY TAK BOLEH 'TEGAK' SAJA

Oleh Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my


Bagi Ahmad Nubhan Ahamad, 22, bakat baru yang dilahirkan menerusi program realiti Akademi Fantasia enam (AF6), ternyata tuah berpihak kepadanya apabila namanya terus melonjak menerusi single pertama, Ada Untukmu dan single kedua bertajuk, Seadanya Aku, juga sudah kedengaran di radio.

Manakala Stracie Angie Anam atau Stacy, 19, yang turut dilahirkan menerusi program sama pula menumpang tuah Anugerah Juara Lagu ke-23 (AJL23) apabila berjaya menunjukkan persembahan mantap melalui lagunya, Aku Stacy, yang bertanding dalam kategori pop rock.

Sebelum berjaya ke AJL23, nama Stacy yang juga Juara AF6 agak tenggelam berbanding Nubhan. Namun segalanya berubah apabila penyanyi kelahiran Kampung Tuavon, Penampang, Sabah itu membuktikan kepada penonton AJL23 yang dia bersungguh dalam mengejar impiannya menjadi penyanyi terkenal.

Kehebatan Stacy bukan setakat pada suara yang serak basah tetapi dia juga boleh menari dengan baik mewarisi bakat abangnya, Camellus Dellely Anam, 21, atau Chak iaitu penari tetap Adam AF.

Sebelum menyertai AF lagi Stacy boleh menari dengan tunjuk ajak Chak. Jika tidak sibuk mengiringi Adam membuat persembahan, Chak akan menari untuk persembahan Stacy.

"AJL23 membuka peluang luas kepada kerjaya nyanyian saya apabila peminat muzik mula memberi perhatian terhadap bakat saya. Tak dapat trofi AJL23 pun tidak mengapa kerana saya sudah menganggap yang saya menang apabila berjaya membuka mata masyarakat terhadap kemampuan saya dalam bidang seni.

"Barangkali sebelum ini ramai tidak tahu saya boleh menyanyi dan menari dengan baik. Maka sebaik saja lagu Aku Stacy berjaya ke AJL23, saya berlatih sebaik mungkin kerana pentas AJL23 adalah peluang terbaik untuk menunjukkan kemampuan diri.

"Saya ingin mencipta 'pengenalan' sendiri iaitu penyanyi yang boleh menari. Sebab itu saya suka membawakan lagu rancak. Apabila menyanyikan lagu perlahan pun saya masih hendak menggoyangkan badan. Pernah saya cuba berdiri tegak tetapi terasa suara tersekat di kerongkong. Jadi apabila menyanyikan lagu perlahan pun saya mesti menari sedikit.

"Rezeki kian murah selepas AJL23. Jika sebelum ini saya banyak mendapat tawaran menyanyi di Sabah tetapi sekarang di Semenanjung pun sudah banyak. Sekarang semakin kerap berulang-alik antara Sabah dan KL (Kuala Lumpur) memenuhi undangan. Naik kapal terbang dah macam naik bas turun," katanya.

Selama tiga hari mulai 6 hingga 9 Mac ini Stacy akan berada di Sabah untuk mempromosikan album sulungnya di sana yang ditaja Tan Sri Bernard Dompok. Pelancaran album itu akan diadakan di One Borneo, Kota Kinabalu, Sabah, pada 8 Mac.

Album berjudul Aku Stacy itu menyisipkan lagu Aku Stacy yang diterbitkan dalam versi konsert dan studio serta lagu Gagap, Pakai Wang, Cinta Yang Ku Duga, Cerah dan Khayalan.

"Saya tidak sabar menunggu album ini keluar dan akhirnya menjadi kenyataan juga. Album itu dilancarkan di Sabah kerana banyak permintaan di sana dan kesudian Tan Sri Bernard untuk menaja majlis pelancaran album itu. Bagaimanapun album itu sudah berada di pasaran seluruh negara awal bulan ini," katanya.

Dengan kejayaan yang dikecapi kini, Stacy pernah mengajak keluarganya berpindah ke KL bagaimanapun ibu serta adiknya lebih selesa menetap di kampung halaman mereka di Penampang. Di KL, Stacy tinggal bersama penarinya di Taman Desa.

"Walaupun saya tinggal berjauhan daripada keluarga, kami selalu berjumpa. Apabila menjayakan undangan persembahan di sana saya ambil peluang balik kampung sekali. Syukur sekarang saya dapat memberi kesenangan kepada keluarga," katanya.

Seperti Stacy, Nubhan juga tidak sabar menanti kemunculan album sulungnya pertengahan tahun ini.

Stacy dan Nubhan ditemui pada majlis penyerahan replika cek Rafflesia Pearl Center yang menaja Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH2008), kelmarin. Rafflesia menaja barang kemas bernilai RM535,000.

Replika cek itu disampaikan pengarahnya, Winnie Sin kepada Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Manja Ismail.

Selain Nubhan dan Stacy yang juga finalis ABPBH2008, hadir sama Nurul Alis (Kiki) dan Dynas. Mereka turut menggayakan perhiasan mutiara dari Rafflesia.

Pada ABPBH2008, Stacy tersenarai dalam kategori Artis Baru Wanita Popular dan Penyanyi Wanita Popular, Nubhan pula dicalonkan dalam kategori Penyanyi Lelaki Popular dan Artis Baru Lelaki Popular.

4 ulasan:

  1. Kishyu_@15:
    alaaa...kiutnya stacy ngan nubhan cam org korean/jepun laa..stacy nyanyi lagu rancak pun best..slow pun best..tapi sy rindulaa nk dengar stacy nyanyi lagu slow masa konsert, lagu matahariku ke...bestt sangat

    BalasPadam
  2. wah, stacy nampak elegan la, mkn cantik dan makin comel

    BalasPadam
  3. STACY JG SEKSI SANGAT. U ADA HAK TK TOLAK PEMAKAIAN YG MENJOLOK MATA. BIAR AWAK KEKAL DLM INDUSTRI INI DGAN BAKAT DAN BUKAN DGN MNDEDAHKAN APA2 YG TIDAK PATUT DIDEDAHKAN. AND NUBHAN MMG X SESUAI DGN AWAK. HE'S SO FAKE N HV NO TLENT AS MUCH AS U HAVE, AND NAMPAK MCM X IKHLAS JE. WAT EVE ...

    GOOD LUCK

    BalasPadam
  4. yap...
    baju stacy m'jolok mata la....
    seksi...
    kpda sesiapa yg sllu b'hubung dgn stacy...
    gtau kat dia jgn pakai yg seksi sgt....
    x cntik...
    walaupun mekap cntik...
    tq...
    hope ada yg bgi smpai kat stacy p'kara ni..
    i always beside u stacy.......

    BalasPadam