• Sila daftarkan terlebih dahulu nickname anda.
  • Dilarang sama sekali menulis perkataan lucah ataupun berbaur agama dan politik di chat room ini.
  • Semua chatters diminta menghormati antara satu sama lain. Bersatu teguh, bercerai roboh.
  • AMARAN: Chatroom ini bukan medan untuk memperbesarkan isu-isu kecil mahupun provokasi.
  • Sebarang pengiklanan atau promosi yang tidak wajar atau tidak berkenaan juga adalah dilarang!
  • Nickname Stacy di Chatroom ini ialah Akustacyaf6

13 Mac 2009

'Aku Stacy, bukan Agnes Monica'

www1.mstar.com.my
Oleh WAHIDA ASRANI

DIA digelar Agnes Monica Malaysia. Aksi lincah Stracie Angie Anam atau mesra dipanggil Stacy tatkala beraksi di pentas sememangnya mengingatkan kita dengan persembahan bertenaga yang sering dipamerkan oleh penyanyi popular Indonesia itu.

Namun, Stacy adalah Stacy. Walaupun gelaran itu sudah sinonim dengan dirinya, juara Akademi Fantasia musim keenam ini tidak merasakan dirinya sudah 'setaraf' dengan bintang Indonesia itu.

"Saya tidak nafikan, dari segi konsep, memang ada sedikit 'dipengaruhi' oleh Agnes. Lagipun, saya memang suka melihat gaya persembahannya. Tetapi tidaklah sehingga ingin meniru Agnes. Mungkin kami banyak persamaan kerana sering menyanyi sambil menari di pentas, tetapi jika dilihat dari segi lagu dan cara nyanyian kami, ia jauh berbeza."



Stacy mempertaruhkan album sulungnya, aku stacy

"Apapun, saya bersyukur dengan gelaran itu, cuma kalau boleh, janganlah terus samakan saya lagi dengan dia," kata Stacy yang ditemui pada majlis pra-dengar album sulungnya, Aku Stacy, di pejabat Maestro, semalam.

Menurut Stacy, walaupun sedar label 'Agnes Monica Malaysia' itu pasti akan terus singgah terhadap dirinya, namun itu tidak menghalang gadis kelahiran Sabah ini untuk terus kekal dengan konsep 'pop dance' yang cukup diminatinya itu.

Malah, daripada lima buah lagu baru yang dimuatkan dalam album pertamanya itu, hanya sebuah saja lagu berentak balada ditampilkan.

"Saya minat menyanyi sambil menari. Kadang-kadang lagu yang tidak begitu rancak pun saya akan menari juga. Sebab itu saya puas hati dengan album ini yang menampilkan lebih banyak lagu rancak. Album ini memang benar-benar mencerminkan diri saya. Malah, peminat-peminat saya juga lebih suka saya menyanyikan lagu rancak."

"Tetapi, 'at least' saya ada juga memuatkan sebuah lagu 'slow' dalam album ini berjudul Cinta Yang Ku Duga ciptaa Ajai. Mungkin kelak, jika ada kesempatan, saya akan tampilkan lebih banyak lagu balada untuk album yang akan datang," kata penyanyi berusia 18 tahun ini dalam nada ceria.

Aku Stacy yang dilancarkan oleh Tan Sri Bernard Dompok di Kota Kinabalu, Sabah pada 8 Mac lalu memuatkan tujuh buah lagu yang mana lima daripadanya adalah lagu baru. Dua buah lagu lagi ialah Aku Stacy versi 'live' dan Cinta Khayalan, sebuah lagu yang pernah dinyanyikan oleh Stacy pada konsert AF6 dulu. Antara komposer yang terlibat di dalam album ini ialah Audi Mok, Kieran Kuek dan Edry KRU. Ketika ini, dua buah single nyanyiannya, Aku Stacy dan Gagap telah pun dimainkan di radio.

Stacy dijangka akan mempertaruhkan single ketiganya, Pakai Buang ciptaan Edry KRU tidak lama lagi. Ditanya tentang penampilan atau imej yang ingin diketengahkan, kata penyanyi yang tercalon di dalam kategori Artis Baru Wanita Popular dan Penyanyi Wanita Popular Anugerah Bintang Popular 2008 ini, dia lebih gemar dengan penampilan yang dirasakan selesa untuk dirinya.

"Sejujurnya, saya mungkin tidak begitu bagus dalam segi imej. Nasib baik saya sering dibantu oleh kakak, saudara dan adakalanya, pihak Maestro sendiri akan membantu saya dari segi penampilan. Tetapi, saya lebih senang pakai apa yang saya selesa memandangkan ketika di pentas, saya perlu tampil dengan pakaian yang senang untuk saya bergerak dan menari," kata Stacy."

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Maestro, Freddie Fernandez berkata, walaupun pasaran album amat lembab ketika ini, namun itu tidak menghalang Maestro untuk menerbitkan album juara AF6 itu.

"Ketika ini, kami memang lebih senang menghasilkan single saja untuk artis-artis di bawah label ini. Tetapi memandangkan Stacy adalah juara AF6, kami rasa apa salahnya hasilkan album penuh untuknya. Itupun kami terpaksa rendahkan kos penerbitan dengan mengurangkan bilangan lagu di dalam album ini. Apa yang saya harapakan, dengan cara ini, 'at least' semua lagu baru dalam album ini akan dapat diberi perhatian oleh stesen radio."

"Tetapi apa yang boleh saya katakan, album ini menampilkan lagu-lagu yang sesuai dengan imej remaja Stacy. Dan saya yakin, album ini mampu menjadi batu loncatan untuk Stacy menjadi penghibur yang baik," kata Freddie.

3 ulasan:

  1. Stacy = agnes monica..sama ker?
    tak sengaja kot sama..
    Stacy tetap Stacy...

    BalasPadam
  2. yap..setuju...
    STACY tetap STACY....
    x sama pun STACY n anges...
    klu mcm tu micheal jackson sma dgn STACY gak la kn...
    huhuhuhuhu

    BalasPadam
  3. mcm ndak puas hati la apa yg en.freddie ckp,mcm tak suka sja terbitkan album stacy

    BalasPadam